Monday 25 June 2012

Hati selembut kapas


Assalamualaikum..

Alhamdulillah. Final exam dah abis. Waktu untuk balik rumah, tapi cuti seminggu sahaja sebab 2 julai nanti akan kembali ke USIM untuk program LSP. Well, I’m not sure whether I have put enough effort for my final but I can say that I’m doing my best.  Banyak. Sangat banyak dugaan yang dilalui sepanjang minggu-minggu terakhir sebelum final. Diri rasa tak berdaya. Lemah semangat. But I have Allah as my Guardian. And you know when you have Allah in your life,
 you have it all. 

Tak pernah rasa diri ditinggalkan. Dan kekuatan itu lahir dengan sendiri. Hingga saat terakhir berjuang di medan jihad ilmu.  Krisis kekeliruan dengan perubahan diri dan terdesak untuk memacu perubahan secara drastik agak mendera hati dan perasaan. Namun ada insan yang sudi meminjamkan bahu dan menadahkan telinga  memberikan kata-kata semangat. Syukur! 

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

 Benar, bukan senang untuk berubah. Tapi lagi sukar jika tidak pernah memulakan langkah. Biar, kata-kata yang menyapa telinga agak memedihkan. Biar, tingkah laku yang menyapa mata agak memilukan. Namun jika diri tekad kerana Allah tiada yang mustahil. 

Sungguh. Aku memerlukan kekuatan itu saat ini. Ianya tidak lahir dengan hanya bersantai di depan kaca televisyen. Ianya tidak datang dengan bahan bacaan yang tidak bermanfaat. Benar. Kekuatan itu dari Allah. Namun, jika kita tidak berusaha mencari kekuatan itu, mana mungkin ianya akan datang sendiri.


Doakan. Doakan atas segalanya.    



currently I'm keeping an eye on one person, but I'm not a nutty as a fruitcake. saranghae.

No comments: