Tuesday 14 August 2012

Ramadhan dan result...



 Assalamualaikum..

Allah S.W.T berfirman : “Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang  sebaik-baiknya  (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).” Surah At-Tin 4

Cuba kita perhatikan langit dengan kebesarannya, matahari dengan gemerlapan sinarnya, bintang dengan keindahan cahayanya, planet dengan  kecantikannya, sang bulan dengan pancaran cahayanya, dan angkasaraya yang luas tidak terhingga. 

Cuba pula perhatikan bagaimana bumi dihamparkan, dan darinya keluar  air dan rerumputan, dan gunung-ganang serta bukit-bukau yang dipasakkan dengan kukuhnya.  Renungkan berbagai lautan dan sungai, di malam hari, di siang hari. Renungkan awan yang sentiasa bergerak tidak pernah berhenti. Renungkan burung yang berkicau, haiwan yang melata, tumbuhan yang hidup segar, keindahan yang tidak pernah berhenti dan kesenangan yang tidak pernah putus.

Perhatikan pula manusia, dengan keindahan susuk tubuhnya, beraneka ragam jenisnya, pelbagai bahasa dan loghatnya dan sungguh Allah telah memperindah semua ciptaannya dan ianya adalah sebaik-baik bentuk. 

Adakah masih ada rasa sedih dalam diri melihat ciptaan ini? 

Alhamdulillah wasyukurrillah. Peluang mengecap hidup dan berdiri atas nikmat  Iman dan Islam sudah cukup besar buat kita.  Untuk yang kesekian kalinya, result  for last semester dah pun memunculkan diri. Dan ohoi hoi, result  tidak rasmi dikeluarkan selang beberapa hari sebelum Ramadhan menjelma.  Dan seperti lazimnya saat result dikeluarkan, pelbagai reaksi dapat gua  tonton. Ada keluh kesah yang kedengaran. Ada esak tangis gembira. Ada yang tidak dapat diungkap makna  senyum di wajah.

Namun bicara pasrah seorang sahabat  mengusik hati, ada hikmahnya result kali ni sebelum Ramadhan jika tidak kita terpaksa berpura-pura untuk beribadat kerana mengharapkan untuk mendapat keputusan yang baik. Ya, ada benarnya kata-kata beliau itu. Malah ramai yang bersetuju.  Anda ada betulnya.  Jadi jika result belum dikeluarkan sebelum Ramadhan adakah itu tandanya kepuraan amal kita. Lantas bagaimana nawaitu kita untuk Ramadhan sebenarnya?  Anda fikir sendiri. Ramadhan pun dah semakin di penghujung.

Pakk pakk pakk  tepuk tangan. Tahniah untuk member-member yang awesome  atas result yang gempak. aku bagaimana? Alhamdulillah. Ianya di luar dugaan. Malah it’s beyond my expextation.  Baru sekejap aku belajar untuk menuntut ilmu kerana Allah, ini penghargaan yang Allah kurniakan.

Lantas ada yang bertanya, “hai tak kan la baru nak belajar kerana Allah bai. Aku dah lama dah tahu rahsia ni. Kau yang macam ni tak kan baru nak belajar kerana Allah kot.” 

senyum manja.

Bagiku tiada erti sekiranya hanya bibir yang membicarakan belajar kerana Allah. Malah di musim peperiksaan ayat itulah yang terngiang-ngiang di kalangan kita. Jadi kiranya,  kita semua belajar kerana Allah lah kan?  Jadi mengapa hasilnya berbeza-beza? Persoalan.

Buat sahabat-sahabat  yang kecewa dgn result anda, just remember one thing, sehebat dan sebijak manapun kita , ada DIA yang lebih hebat dan ada DIA yang lebih bijak. Semuanya atas aturannya. Tidak akan berlaku sesuatu tanpa izinnya. Namun bagi pendapat gua yg sudah makan asam garam ini, sudah pasti jika melibatkan pelajaran ianya tetap bergantung pada usaha kita.

 You get what you give. Halamak. Ada kaitan ke?, Anda nak result yang gempak maka lihat usaha anda adakah segempak cita-cita anda?  Anda nak result yang meletup maka lihat adakah tahajud anda meletup juga. Belajar is one thing. But please don’t leave Allah behind.  Please bergantung harap dengan Allah. Sedih Allah bila kita buat tak tahu dengan dia. Jadi renung-renungkan dan selamat beramal 

‘’JANGAN BERPUTUS ASA
KERANA PUTUS ASA ADALAH KEINGKARAN
BARANGKALI SAJA DALAM WAKTU YANG DEKAT
ALLAH AKAN MEMBERIKAN KELAPANGAN”

 Wassalam.



currently I'm keeping an eye on one person, but I'm not a nutty as a fruitcake. saranghae.

No comments: