Sunday 26 August 2012

Happy hari raya


Assalamualaikum

The Beneficient Allah, taught the Quran, He created man, taught him the mode of expression, the sun and the moon follow a reckoning, and the herbs and the tress do prostrate (To Him). And the heaven, He raised it high, and He made the balance. That you may not be inordinate in respect of the measure. And keep up the balance with equity and do not make the measure deficient. And the earth, He has set it for living creatures, therein is fruit and palms having sheathed clusters, and the grain with (its) husk and fragrance. Which then of the bounties of your Lord will you deny? “
AR-RAHMAN 1-13

Surah yang menyentak hati  bagi penggemar tegar love letter from Allah. Surah yang mengajak kita untuk menjadi hamba yang bersyukur. Alhamdulillah. Masih diberi nikmat Iman dan Islam yang paling hebat untuk dikecapi.

Coretan syawal 1433 hijrah

Raya tahun ni lebih meriah berbanding tahun lepas tapi 2 tahun sudah lebih meriah.ramai abang dan akak kita giliran di rumah kita. Jadi raya pertama boleh dikatakan lebih meriah sikit.  Adat lah dah kahwin, kena tunggu turn beraya. Tunggulah next year, senyap sunyi. Oh tak sanggup. Btw hari raya macam biasalah. Part yang best bila family semua kumpul ramai-ramai. That is the value. Yang paling tak cukup tangan adalah kami yang perempuan. Tidur lambat dan bangun awal. Itu sudah biasa. Raya tahun 2012 dengan pertambahan ahli keluarga yang baru. Hi peeps, kami selamat menerima ahli keluarga yang ke 41. Semoga Allah terus merahmati kami dan memberi kebahagiaan kepada kami.

Syawal adalah kemenangan bagi yang kuat menahan godaan di bulan Ramadhan. Tahniah bagi yang berjaya mencapai matlamat anda Ramadhan yang lalu. Kalau nak diingat balik, zaman kecik dulu, raya paling dinanti. Sebab boleh main bunga api, ada orang pasang pelita, dapat baju baru, boleh menepek buat kuih raya and then pergi beraya dari rumah ke rumah  sebab nak collect duit raya.  Itu zaman kecik. Maknanya tentu tak sama bila umur dah makin matang. Kegembiraan menyambut syawal zaman kecik-kecik juga tentunya berbeza. Maka kami juga tak terkecuali untuk meraikan erti gembira anak-anak kecil di rumah ini. Biar mereka juga dapat rasa apa yang kami rasa. Malam raya rumah tok ayah macam nak pecah.








yang lebih meroyan adalah auntie-auntie. bila sepupu-sepupu bertemu, aduh kami nak pengsan. mana nak layan yang tu menangis. mana nak kejar yang tu masuk semak.  [mengeluh]










kakak fatihah je ada. kakak hajar belum sampai :)


and lastly lepas diorang dah penat sepahkan laman rumah, aku hambat diorang naik rumah. kalau tak kena hambat, aku rasa ada sampai ada orang yang tak leh bangun di pagi raya. itu aje method yang ada.



tinggallah aku terkebil-kebil menyapu rumah seorang diri. lessonnya, malam raya sila kawal diri masing-masing.



currently I'm keeping an eye on one person, but I'm not a nutty as a fruitcake. saranghae.

No comments: