Sunday 18 January 2015

Malam Apresiasi Pelajar Tahun Akhir FEM / Iceps1O : Malam Sejuta Kenangan


Assalamualaikum..

Alhamdulillah. Masih diberi kesempatan oleh Allah untuk meneruskan perjalanan hidup. Sihat dan bertenaga. Lapang dan memuaskan.

Termenung dan memikir.

*Begitu banyak nikmat dari Tuhanku yang aku dustakan. 





Semalaman aku dibuai kenangan. Teringat saat saat  pertemuan pertama aku dan mereka. Begitu indah jalan cerita yang Allah sediakan untuk ku isi perjalanan di bumi Usim ini. Adalah hari ini, saat saat perpisahan telah kita tempuhi, antara kita yang jaraknya bukan sedikit. Hembusan udara semenanjung dan jaraknya merentas Laut Cina Selatan membuat aku tersedar sememangnya Allah mencipta kisah kita sebegini untuk menguji sedalam mana setia kita dalam persahabatan. 







People aren’t always what you want them to be. Sometimes they disappoint you or let you down, but you have to give them a chance first. You can’t just meet someone and expect them to be everything you’re looking for and then be angry when they’re not every hope and aspiration you projected onto them.

It’s foolish to believe that someone will be what you imagine them to be. And sometimes, when you give them a chance, they turn out to be better than you imagined. Different, but better. That’s my friends. <3







When we honestly ask ourselves which person in our lives means the most to us, we often find that it is those who, instead of giving advice, solutions, or cures, have chosen rather to share our pain and touch our wounds with a warm and tender hand.

The friend who can be silent with us in a moment of despair or confusion, who can stay with us in an hour of grief and bereavement, who can tolerate not knowing, not curing, not healing and face with us the reality of our powerlessness, that is a friend who cares.










One friend with whom you have a lot in common is better than three with whom you struggle to find things to talk about. Thank you Cima for everything. Aku jadi sayang dan kepingin nak ke Sabah sebab kau la bah. Boleh bah kalau kau




Insya Allah, doakan aku berjaya menjejak Sandakan suatu hari nanti. Kalau tak seorang, berdua. Ha ha Joking bah Cim. 





Kalian ..

Masih aku ingat, kali pertama melangkah masuk ke kelas, bukan ada sepatah kata, bukan ada teguran mesra, kerana aku kelu bagaimana cara untuk aku membina mukadimah. Sejarah itu jadi kenangan, tersimpan jauh di ruang memori.

Terbinanya persahabatan bukan pada cuit mesra yang langsung kita bina namun pada laluan hari demi hari dalam menyimpul ikatan. Bergaduh, tersenyum, merajuk. Itu bukti kita pernah bersama. 




  
 Kelmarin..

Di bawah serambi fakulti itu

Kita sama sama mengumpul tenaga demi yang digelar ilmu

Yang kita kutip dengan mengeluh penat di jiwa

Namun cuma tersenyum dan tawa bahagia

Hari ini kita terpisah jauh

Antara dua benua

Antara selautan rindu

Kesepian yang sering menyinggah

Dan rindu yang sentiasa menghuni 





Us three. Dari tahun 2 bersama. Subahanallah. Going through a ton of hardships together. Paling menangis rindu dekat mereka. Wuhuu Housemates – classmates - groupmates – runningmanmates (haha) - Dulu kalau orang lain nampak hanya berdua, pasti ditanya mana yang seorang lagi. K rindu 




                
"Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku, sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati,  ku hulurkan tangan kepada sahabatku, untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat,  semakin aku percaya diri,  aku selalu berharap mendapat sahabat sejati, yang tidak luntur baiknya,  dalam suka dan duka,  jika aku dapat,  aku ingin setia padanya" - Imam Syafie





Bukan sekali. Tapi banyak kali. Hinggalah aku dipertemukan dengan mereka. Well to make real friends you have to put yourself out there. Sometimes people will let you down, but you can't let that stop you. If you get hurt, you just pick yourself up, dust off your feelings, and try again.





Hmm. Nasib baik ada Liya. Kawan baik insya Allah. Dari  zaman kecik kecik masa tamhidi lagi bersambung sehingga sekarang. Tak pernah reti nak hipokrit depan Liya. Sebab mesti dia faham aku lebih walaupun bukan satu kelas. Sejenis kembar. Tapi tang pipi ja. :p



                                           
There used to be days that I thought I was okay, or at least that I was going to be. We'd be hanging out somewhere and everything would just fit right and I would think 'it will be okay if it can just be like this forever' but of course nothing can ever stay just how it is forever. Kan?



                                                                    
Nothing is the same. Nothing will ever be the same again. Masa malam nak balik, masa tu jugak salah step. Salam peluk cium family TMD3 insya Allah bukan untuk kali yang terakhir. Tapi masa salam, duk menatap mata duk menatap muka. Hmmph hujannnnn !





Berebut tisu. Lunyai. Nasib baik masih boleh gelak dan sambung selfie. LOL



Jika takutkan ombak jangan berumah ditepian pantai. Begitu juga, kita, Jika takutkan perpisahan jangan hampiri pertemuan. Inilah hakikat sebuah kehidupan yang sentiasa berputar  ibarat roda yang berpusing. Berjauhan kita tidak semestinya melupakan. Okay ?


Dari saat kita bertemu hingga malam ini yang terakhir, terima kasih kerana menerima Latifah Ilyana sebagai teman di hati kalian. Dan aku sama sekali, tiada sangsi bahawasanya kasih dan cinta ini sama seperti yang aku limpahkan buat keluargaku. Terima kasih, kerana setia. Terima kasih, kerana menjaga segala rahasia. Terima kasih, untuk segalanya.




“In every friendship hearts grow and entwine themselves together, so that the two hearts seem to make only one heart with only a common thought. That is why separation is so painful, it is not so much two hearts separating, but one being torn asunder.”



 I shot an arrow into the air,

It fell to earth, I knew not where;

For, so swiftly it flew, the sight

Could not follow it in its flight. 


I breathed a song into the air,

It fell to earth, I knew not where;

For who has sight so keen and strong,


That it can follow the flight of song?


Long, long afterward, in an oak

I found the arrow, still unbroke;

And the song, from beginning to end,


I found again in the heart of a friend.

Hari ini kita telah kembali ke pangkuan keluarga, seperti mana yang kita katakan dulu. Kita mahu berbakti kepada mereka. Pastinya, perpisahan ini membawa cerita bahagia. Tabahkanlah hati dan bersabar serta berbahagialah bersama keluarga tercinta.

Selagi nyawa dikandung badan, budi baik pasti aku tak lupakan.

Kalian teman terbaik. Insya Allah.

14 January 2O15




currently I'm keeping an eye on one person, but I'm not a nutty as a fruitcake. saranghae.

No comments: