Monday 27 April 2015

Tanah Yaman yang terluka



“Serangan udara yang diketuai Arab Saudi semalam menyasarkan istana presiden yang dikuasai pemberontak Houthi ketika pertempuran sengit terus meletus antara tentera yang setia kepada kerajaan dengan kumpulan penentang. Empat serangan udara dilancarkan terhadap kompleks presiden dan sebuah bukit berhampiran, tempat pasukan pemberontak bersiap sedia untuk dikerah ke wilayah Marib yang kaya dengan minyak.

Pertempuran sengit antara tentera Houthi dengan tentera yang setia kepada Presiden Abed Rabbo Mansour Hadi meletus di Marib di timur Yaman sejak beberapa hari lalu. Saluran paip minyak sepanjang 435 kilometer yang menghubungkan pusat penapisan minyak Safir di wilayah itu dengan terminal Ras Isa di pantai Laut Mati dan penguasaan terhadap wilayah berkenaan menjadi matlamat utama kumpulan anti kerajaan.“

Saudara, di atas adalah petikan harian metro online hari ini. Dunia yang semakin menggila. Manusia yang semakin hilang pertimbangan. Apa khabar tanah seberang? Tanah seberang sedang terluka teman.

Dan kita. 

Masih lena.

Barangkali masih hanyut dibuai mimpi indah tatkala cukup disuap dan masih pula enak dilambung angan menikmati angin sepoi sepoi petang?

Tuhan, lindungilah dunia ini dari topeng topeng kejahatan.

Keringat air mata menadah pengharapan yang tak pernah putus.

Makbulkan lah doa doa mereka.

mereka yang bertopengkan keduniaan

Sedang dunia yang semakin membarah.

Rakyat menjadi suruhan sedang pemimpin hilang kawalan.

Berikan petunjuk pada kami Tuhan.

Pada tenatnya dunia ini.

Ada Rahmat Mu tersembunyi di mana mana.

currently I'm keeping an eye on one person, but I'm not a nutty as a fruitcake. saranghae.

No comments: