Saturday 10 March 2012

Dakwahkah itu?

Assalamualaikum.. 

Berbicara tentang dakwah tak kan lari dari nak sentuh juga bab tentang ukhuwah. Apa guna berdakwah jika tak mampu membina ukhuwah, Dan sangat manis kiranya ukhuwah yang terjalin semata-mata hanyalah keranaNYA.. Dan memanglah sangat respect pada mereka-mereka ini.

Yang mana hatiNYA telah dikait oleh ALLAH untuk melakukan kerja-kerja dakwah Jauh dari segala kekotoran akhir zaman. Jauh dari bermacam agenda jahat. Namun tetap istiqamah membelah cinta ALLAH.. Sungguhlah hati itu ALLAH yang pegang. Tapi awas! Setiap dari kita pun sepatutnya tahu dimana peranan kita “jika tak mampu memberi seguni beras,berilah walau secubit gula” Kita adalah manusia + kita adalah khalifah = manusia adalah khalifah.

Manusia = kita

Makanya tugas khalifah adalah menyeru kearah yang baik dan mencegah segala yang mungkar. Maknanya setiap dari kita harus melakukan kerja dakwah. Makanya lagi kita harus berusaha untuk melakukan kerja dakwah..

Tatkala orang lain berkejar-kejar mencari Redha, engkau terhegeh-hegeh di belakang dan merasakan masih ada waktu lagi yang menunggu. Kamu yakin ke masa akan menunggu.

Sumbanglah walau sedikit dan yang sedikit itu jika dikumpul akan membentuk satu kumpulan yang besar juga dan bayangkan juga betapa ramai yang ‘sedikit’ ini ALLAH dah sudi nak sentuh hati. Moga dalam proses belajar itu nanti akan terbentuk ukhuwah yang ALLAHUAKBAR sangat manis.. Orang tak rasa dia tak tahu Kalau nak rasa kenalah ambik tahu.. semoga beroleh keredhaan Allah s.w.t..

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan".

[ Imam Hassan al-Basri]





currently I'm keeping an eye on one person, but I'm not a nutty as a fruitcake. saranghae.

No comments: